top of page

MAPA

VÍDEO RESUM

FITXA

Viatge al nord del Marroc realitzat durant les vacances de Setmana Santa (primavera) l’any 2019. Nosaltres vam volar des de Barcelona fins a Tànger i la tornada la vam fer des de Rabat fins a Girona. Vam escollir fer-ho així, perquè hi anàvem només una setmana i ens convenia molt més  per la ruta que teníem planificada no haver de retrocedir fins a Tànger una altra vegada.

Amb anterioritat ja havíem visitat la zona de Marràqueix, amb el deserts i pobles com Essaouira, però us he de dir que el Nord del Marroc no té res a envejar. Els seus pobles de costa, la gran Fez amb la seva imponent medina, els olors i colors i el gran poble blau que ja ens tenia el cor robat abans d’anar-hi, van fer que fos un viatge curt però intens i increïble. El Marroc no ens deixarà mai de sorprendre, i tot i que encara queda molt per descobrir, hem de dir, que el que hem pogut veure fins ara ha sigut fascinant.

Vam realitzar la gran ruta imperial, amb parades com Fez, Mekness i Rabat, vàrem poder gaudir de poblets de costa que s’obrien a l’atlàntic i ens vam poder perdre en les seves medines plena de colors blaus i blancs.

RUTA I DIES

Dia 1: Barcelona (Aeroport) –Tanger – Larache - Assilah

Dia 2: Assilah- Tetouan

Dia 3: Tetouan - Chefchaouen

Dia 4:Chefchaouen - Fez

Dia 5: Fez

Dia 6: Fez - Meknes

Dia 7:  Meknes - Rabat - Girona (Aeroport)

INFORMACIÓ GENERAL
  • És important comprar els vols amb antelació si voleu que us surtin barats, ja que en aquesta època de vacances de Setmana Santa aquest destí és un dels favorits pels europeus.

• Els preus en general són força més barats que Europa. Pots menjar per uns 5-10 € euros i les entrades principals per visitar alguns monuments també son força econòmiques, de 2 -5 €.

• No hem de negar que en algunes ciutats hi ha certa gent una mica insistent i que en alguns moments es poden fer pesats. No per la persona en sí, però el fet de que cada 15 minuts en certs llocs et vagin dient alguna cosa cansa. Tots et comencen parlant d’on ets, com et dius, etc. i el que busquen és que els contractis com a guia, que entris a la seva botiga, o oferir-te alguna cosa. També és veritat que d’altres et pregunten i parlen simplement per establir conversa i ser amables, el problema és que de bones i primeres costa una mica més discernir si la persona va en segones intencions o no.

• Porteu metàl·lic, ja que en molts establiments no accepten targeta VISA, i haureu d’anar tirant d’efectiu.

• A ciutats com Tetouan, l’espanyol és molt parlat, així que no tindreu dificultats per comunicar-vos. En d’altres, parlant una mica de francés, en tindreu prou!

• Per tot arreu vam llegir que necessitàvem algun guia local per visitar les medines de les grans ciutats com per exemple Fez, però la veritat és que nosaltres no el vam trobar a faltar i ens va anar molt bé. Això sí, s’aconsella tenir GPS amb un mapa detallat mínimament de la medina, com per exemple l’aplicació de mòbil de “Maps.me”. I quan es vagi a l’hotel a deixar l’equipatge preguntar quines zones recomanen per visitar i si tenen algun mapa de la medina.

• Existeixen diversos monuments que no es poden visitar ja que són de culte religiós només per a musulmans, com per exemple l’interior de les mesquites. Així que us haureu de conformar en contemplar-les només des de fora. Els palaus reials que hi ha a moltes de les grans ciutats tampoc es pot accedir-hi, el que és interessant en molts d’aquests són la decoració d’algunes de les portes d’accés en el recinte.

TRANSPORT
  • Per desplaçar-nos ho vam fer llogant un cotxe amb la companya greenviews (no us la recomanem, ja que vam tenir molts i molts problemes i els hi vam haver de reclamar uns diners que ens van cobrar de més). Vam decidir llogar cotxe perquè hi anàvem només una setmana i el transport públic i autobusos no funcionen amb tanta regularitat. Però heu de saber que si decidiu no llogar cotxe trobareu taxis compartits, alguns trens i autobusos.

• Vigileu amb els radars, perquè n’hi ha moltíssims. Les carreteres la gran majoria són a 80 km/h com a màxim, i a zones que es passen per a zones poblades a 60 km/h. El més difícil és poder saber quines zones es consideren poblades o fora de poble,s perquè les cases estan molt desperdigades i aïllades i els petits poblets poden durar varis quilòmetres. De fet a nosaltres ens va enxampar un suposat radar i més endavant la policia ens va aturar, suposadament passàvem per un poble a 80 km/h… el problema és que no vam veure el poble o consideràvem que ja l’havíem deixat enrere. Els policies ens van dir que havíem de pagar la multa (40 €) però que si no ens donava el comprovant de la multa ens feia una rebaixa de la meitat del preu... Ja us ho podeu imaginar doncs, pagues la meitat, ells no fan constar la multa, i s'embutxaquen els diners. Així que per si de cas, vigileu.

• Aparcar a les grans ciutats a prop de la medina pot resultar una mica difícil, sobretot a Fez. Nosaltres vam optar per deixar-lo a les afores de la Medina i caminar una mica més. Però no patiu, sempre acabareu trobant algun lloc on aparcar.

• Les carreteres  per on vam circular, en general es troben en bon estat i tret del incident que vam tenir amb la policia, la veritat és que tot va anar molt bé. Les carreteres no estaven massa plenes de trànsit, en canvi a les ciutats sí. La seva manera de conduir és molt més despreocupada i en certs moments agressiva que els europeus. Per tant obre bé els ulls, sobretot en ciutats i espais reduïts.

CLIMA I ÈPOCA
  • El viatge el vam realitzar per Setmana Santa durant el més d’abril. La part Nord del país té un clima mediterrani, on trobarem moltes estones de sol on aniràs amb samarreta curta i passaràs calor, i d’altres  estones a la tarda o vespre serà necessari portar una jaqueteta i pantalons llargs.

• A la primavera és una de les èpoques que pot ploure més, però igualment és un clima bastant sec, per tant sí que pot ploure en algun moment, però en general predomina el Sol. A la primavera i a  la tardor és la millor època per visitar Marroc, perquè no hi fa el fred de l’estiu ni l’abrasadora calor de l’estiu.

ELS 12 LLOCS IMPRESCINDIBLES

Què veure al Nord de Marroc? Quins llocs visitar?

Si esteu pensant en viatjar al Nord de Marroc, a continuació citem els 12 llocs més destacats, imprescin​dibles, que ens van agradar més del nostre viatge. Les principals ciutats i els pobles més bonics que vam veure de la zona. Aquests són els "musts" que no us podeu perdre!

1. La ciutat blava, la famosíssima "Chefchaouen"

Chefchaouen:

Quantes fotos havíem vist, quantes vegades havíem dit: "hi hem d’anar si o si!" I de cop allà ens trobàvem, davant d’aquella ciutat blava, que ja ens havia enamorat abans de poder trepitjar-la. Per visitar-la s'ha d'agafar un dia totalment complet, o sinó per anar tranquil millor dos dies.

Ens va sorprendre bastant que els habitants no es mostressin insistents per parlar o perquè entressis a la seva botiga com ens havia passat a la resta de ciutats i pobles visitats. Així que aquest fet va ser molt positiu, perquè poguessim anar completament al nostre aire, perdent-nos pels carrerons blaus de la medina i trobant-nos raconets dignes dels millors contes.

La ciutat és de les més turístiques de la zona, i al no ser excessivament gran, els turistes es troben tots els uns amb els altres. Els propis habitants del poble viuen del turisme, per això hi ha tantes botiguetes, i una molt bona oferta gastronòmica i d'allotjaments. Però al mateix temps també n'estan una mica cansats de que constantment s'interrompi la seva intimitat. Per tant no és d'estranyar que si vols fer algunes fotos, si a darrera d'aquesta o de fons hi surten habitants del poble, aquests es giren o es tapen la cara perquè no volen sortir-hi.

Aconsellem caminar sense rumb fix, perdre’s per la medina i al final del dia pujar a la mesquita Jemma Bouzafar per gaudir de la posta de Sol, tot i que sent sincers, tampoc és el lloc més espectacular on es pugui veure una posta de Sol perquè les muntanyes del voltant fan que el Sol es pongui abans d'hora.

Atenció! Si t’agrada fer fotografies, advertim que aquí no podràs parar! I és que a cada passa, a cada nou carrer, has de fer click!

2. Fez, i la seva immensa laberíntica medina

Fez, una de les grans ciutats imperials que no deixa indiferent a ningú. Reconeixem que en un primer moment pot resultar bastant caòtica, fosca i desordenada, però només és una primera impressió, ja que després aconsegueixes veure en tots aquestes aspectes la singularitat d'aquesta ciutat única tant interessant. I per tant quan marxes de la ciutat t’envaeix una sensació molt diferent a la d’arribada.

Fez, la ciutat mística plena de laberints i bullici, ens va encantar Realment ens va cridar molt l’atenció, la ubicació dels edificis més icònics, enmig de carrerons envoltats del frenesí dels seus habitants.

Tothom ens deia que era necessari tenir un guia per visitar la ciutat, però nosaltres la veritat vam fer-ho tot pel nostre compte i ens va anar molt i molt bé! Ja que amb un GPS per situar-se dins la medina, i alguns punts marcats on anar a visitar els punts principals, és suficient.

Així, que prepareu bé el GPS, agafeu un bon calçat i deixeu-vos perdre per la medina d'aquesta magnífica ciutat.

3. Fez, i la seva espectacular adoberia ("curtiduria")

Són les adoberies "curtiduries" més importants i famoses de Fez, i de tot Marroc. Tot i la olor que desprèn l’indret, la seva visita val molt la pena. És simplement un lloc impressionant!

No t’atabalis, només arribar a la zona, s’aproparan a tu moltes persones perquè entris a la seva terrassa per observar els curtidors i et diran que és gratis, però sempre al final et faran pagar uns 20 DHM (2€) per persona en cas de que no vulguis comprar cap article de la seva botiga.

És important escollir bé la terrassa, normalment les centrals són des de les que s’obtenen unes millors vistes.

4. Fez, i les seves madrasses

Madrassa, és el nom amb el que anomenen les escoles en la cultura àrab. Algunes són construccions molt antigues, a Fez i a Meknes se'n troben algunes d'impressionants ja que els seus patis estan ricament ornamentats. Les madrasses de Fez més conegudes són:

Madrassa Atterine:

Es tracta de la madrassa més important de Fez i una de les millors conservades de tot el Marroc. Imposa com sempre, la qualitat arquitectònica i el gran nivell de detall present en el pati central. També és possible visitar les habitacions de la primera planta on residien els estudiants que acudien a la madrassa per estudiar el Corán.

Horari: Cada dia de 08:30 - 12:30 / 14:30 - 18:30.
Preu: 20DH  (2€)

Madrassa de Bou Inania:

La Madrassa Bou Inania impressiona només travessar la seva porta. La decoració i els petits detalls cuidats fins l’infinit, fan que sigui un lloc digne d’admirar i contemplar. Actualment és possible visitar el seu pati central. Aquesta Madrassa és la que té el pati més gran de les que vam veure en aquest viatge.

Preu (any 2019) 20DH (2 €)
Horari: De dijous a dissabte de 09:00 – 18:00, cal tenir en compte que tanquen durant l’oració

5. Tetuan, la ciutat blanca i la seva impressionant medina

Tetuan, o Tetouan, la gran ciutat blanca que t’evoca a l’autenticitat del país. Sembla que allà el temps s’hagi aturat, que els turistes estiguin amagats i que només et trobis tu amb tots els habitants d’aquesta bonica ciutat. T’has de perdre pels carrers de la medina sense cap direcció, simplement observant el moviment dels habitants, olorant els seus menjars ple d'espècies, gaudint dels petits mercats, deixant-te emportar.

Cal destacar que la seva medina va ser declarada patrimoni per la Humanitat de la Unesco i creiem que es una concessió totalment encertada. Nosaltres no vam contractar el servei de cap guia per visitar-la, ja que realment es pot fer de manera autònoma, però tot i això, us anireu trobant alguns habitants que us oferiran els seus serveis. Ara, és cosa vostra decidir que feu! No enganyarem, la medina és molt extensa i al principi és molt fàcil perdre's i no saber on estàs, sempre ajuda portar un GPS amb mapa (per exemple "Maps.me") per anar-se situant.

Recomanem despertar-se ben aviat al matí i fer una volta per la medina deserta, és totalment místic.

Tetouan va ser capital del protectorat Espanyol del Marroc fins l’any 1956, és per això que molts espanyols van decidir anar-se’n a viure a la ciutat. Degut al gran creixement de la població van decidir crear “l’ensanche”, que és un barri colonial ple de cafeteries, edificis històrics i botigues amb cartells en espanyol que t’evoquen a una època colonial. No és d’estranyar que el llibre “El tiempo entre costuras” ubiques aquí la seva bonica història.Encara a l'actualitat hi ha molts habitants que tenen l'espanyol com a segona llengua.

Nosaltres vam arribar en cotxe a la ciutat i vam aparcar just al pàrquing ubicat just a sota de la plaça de Feddan Park. Es tracta d’un parking amb seguretat i no massa car.

PER SEGUIR LLEGINT CLICA AQUÍ ...
 6. Tetuan, i les vistes de la plaça Feddan Park

A nosaltres ens va enamorar la gran plaça Feddan Park, un lloc ideal per observar en la seva plenitud la part antiga de la ciutat, aquesta sembla que estigui escalant la vessant de la muntanya. És des d’aquest punt on s’obté una panoràmica excel•lent de la ciutat blanca. A més a més, és un lloc excel•lent, per gaudir de l’ambient que hi ha a la tarda...s’emplena de vida.

7. Larache, la ciutat de pescadors

Larache, la ciutat blava i blanca, que viu de la pesca i del mar. Una ciutat descuidada, i anclada al passat, amb molt pocs turistes, fet que fa que encara tingui més encant. Els carrerons dins la medina, conviden a perdre’s, per descobrir places amagades, la seva mesquita, les botiguetes i mercats, i el seu passeig marítim que et permet tenir una bona panoràmica de l’oceà. Una ciutat amb molta vida i molta autenticitat. En aquesta ciutat no busquis grans luxes, ni llocs molt confortables i turístics, però a canvi podràs percebre amb tots els sentits tota la bellesa intrínseca del lloc.

A l’entrada del poble trobaràs un pàrking on podreu deixar el cotxe per continuar la visita al poble a peu.

8. Meknes, la ciutat imperial oblidada

Una altre de les gran ciutats imperials, però en aquest cas una de menys turística. És una ciutat força tranquil·la i molt diferent a la resta de ciutats visitades. Podreu observar com hi ha molt poc turisme, de fet crec que no en vam veure gairebé cap durant el dia que vam estar allà. En l'allotjament hi ha menys oferta i per tant els preus poden ser més cars, com ens va passar a nosaltres.

Amb un dia de visita és suficient, ja que no hi ha massa cosa per veure. Això si, la seva gran porta Bab Monsour amb la plaça Lhadim situada al davant no deixarà indiferent a ningú! També la madrassa és un lloc que si s'hi ve s'ha de visitar.

Així que preneu-vos aquesta ciutat com un regal de tranquil·litat i relax després de l’enrenou de les altres ciutats!

Si teniu més dies per la zona podeu aprofitar per visitar Volúbilis i Mulay Idris. Nosaltres per falta de temps no hi vam poder anar, però creiem que pot ser interessant.

9. Meknes, i la vida a la plaça Lahdim

Gran plaça situada al davant de la preciosa porta Bab el Mansour. Es tracta d’una plaça plena de vida, cultura i molts estímuls, és el centre de la ciutat i de vida d'aquesta. Aquí trobaràs alguns restaurants on poder menjar, bars i moltes altres distraccions!

Aconsellem anar a la plaça al matí i al vespre, ja que realment canvia moltíssim! Al matí està més tranquil·la, i en canvi a la tarda i vespres s'emplena d'allò més!

Un bon lloc per observar la plaça és des de la terrassa del Bar Pavillon Des Idrissides.

10. Assilah, el poble dels artistes i la tranquil·litat

Poble de costa que acull a centenars d'artistes i turistes. La medina està molt ben cuidada i neta, fet que recorda més a un poble de la Costa Brava que no pas a una medina típica del Marroc. Tenen detallets a totes les cantonades i tot està disposat perquè els turistes comprin i gaudeixen d’aquest entorn tant “perfectament” cuidat i preparat. Aquest fet, va originar que potser no ens agradés tant aquest destí, ja que vam tenir la sensació que havia perdut força la seva autenticitat. Tot i que no es pot negar que és un lloc ben interessant.

La medina està emmurallada i les casetes de l'interior predominen els colors blancs i blaus. A Assilah hi ha un gran nombre de grafitis a les parets dels carrers de la medina, els quals es fan per artistes duran una festivitat del poble anual. Això fa que aquests carrers siguin d'alló més especials i interessants.

Assilah és un  bon lloc per fer una volta a la medina, relaxar-se, arribar fins el port i gaudir d’un bon crepe de Nutella!

A la nit, els carrers que vorejen per fora la medina s’emplenen de gent, en restaurants, bars , jugant i bevent té a les terrasses, sorprèn la quantitat de vida nocturna que hi ha.

11. Rabat, i el seu casc antic (Casaba de los Udayas) i la medina

Només vam tenir unes  poques hores per gaudir de la capital del Marroc, així que vam poder visitar poques coses. Això sí, ens va donar temps de veure alguns dels llocs més imprescindibles de la ciutat.

És una ciutat molt diferent a la resta de ciutats visitades durant el viatge pel Nord del Marroc, més moderna i ordenada, però amb petits raconets que t’evoquen l’essència del país.

Casaba de los Udayas

Segurament el lloc amb més atractiu turístic de la ciutat. És un bonic barri antic on hi predomina el color blanc i blau de les cases que pot recordar a Assilah, Larache . És un encantador raconet ple de carrerons ornamentats amb testos i plantes ubicat just al costat del mar i des d’on obtindràs una bona panoràmica de l’oceà i de Salé.

També en aquest barri hi ha uns petits jardins Andalusos molt bonics que mereixen passejar-hi una estona.

12. Rabat, i la Torre Hassan

La  torre Hassan és  un minaret d'una mezquita que havia de ser la més gran del món, però aquesta mai es va arribar a acabar de construir. Avui en día només en queda l'esplanada pavimentada plena de columnes mig derruïdes i en un dels laterals s'aixeca la Torre Hassan. La veritat és que és un lloc molt gran i molt curiós, suposo que per això ens va agradar tant!

El lloc és molt místic, i sobretot si hi ets just a l’hora de resar, la barreja entre els creients que van arribant, amb els càntics pels altaveus i aquella gran esplanada no et deixaran gens indiferent.  Prepara la càmera, perquè segur que hi faràs moltes fotografies!!

Mausoleo de Mohamed V

Preciós Mausoleu custodiat sempre per guàrdies i que es pot visitar de manera gratuita. Val molt la pena entrar i contemplar l’edifici sobretot per dins, i quedar parat pel seu sostre de cúpula ple de detall i de color daurat.

COMENTARIS

Si tens algun dubte o comentari sobre aquest viatge, deixa'l a continuació i intentarem resoldre'l: